// پارک بی های چین، بهشتی در قلب پکن - نیل گشت

پارک بی های چین، بهشتی در قلب پکن

معرفی و تصاویر

پارک بی های چین Beihai Park China که با نام پارک دریای شمالی نیز شناخته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین و البته بزرگ‌ترین باغ‌های سلطنتی باستانی چین است که در مرکز این کشور، شهر پکن قرار دارد. این منطقه دریاهای ژونگنانهای یا مرکزی و همین‌طور جنوبی را در قسمت جنوبی خود دارد و از سمت شرق نیز به شهر ممنوعه می‌رسد. پارک بی های چین با داشتن قدمتی بیش از هزار سال به یکی از مناطق و جاذبه‌های گردشگری برتر در پکن چین تبدیل‌شده است. دلیل محبوبیت این پارک در میان گردشگران ترکیب کامل و بزرگی از باغ شمالی و جنوبی و هم‌چنین ادغامی از کاخ‌های سلطنتی و بناهای مذهبی به شمار می‌رود.

پارک بی های چین، بهشتی در قلب پکن

پارک بی های چین از نظر تاریخی

بسیاری از افراد محلی در کشور چین بر این عقیده بودند که پارک بی های بر اساس افسانه‌ای سنتی در فرهنگ چینی ساخته‌شده است. گفته می‌شود که در شرق خلیج بوهای، سه کوه جادویی قرارگرفته است که پنگلی، یینگژو و فنگژانگ نام دارند. بر اساس این افسانه، خدایان ساکن در این کوهستان‌ها نوعی داروی گیاهی دارند که می‌تواند انسان را به عمری جاودانه برساند، به همین دلیل هم بسیاری از امپراتوران که نتوانستند که این سه کوه را پیدا کنند، دستور دادند که استخر و باغ بزرگی را بنا کنند و کاخ‌های آن‌ها را در سه تپه بسازند. برخی از امپراتوران چینی که به زندگی ابدی از کوه‌های جادویی تقلید کرده‌اند شامل امپراتور Qin Shihuang از سلسله Qin و امپراتور وودی از سلسله هان غربی می‌شوند.

درنهایت پارک بی های در دوره سلسله لیائو (۹۱۶-۱۱۲۵) ساخته شد و بسیاری از سلسله‌های دیگری مثل جین، مینگ، های چینگ و… بعدها این پارک را بازسازی و تعمیر کردند. مقیاس و الگوی فعلی این پارک در زمان امپراتور Qianlong از سلسله Qing صورت گرفته است. بازدید از این پارک در سال ۱۹۲۵ برای عموم مردم آزاد شد و از آن زمان تاکنون صد هزار گردشگر با سفر به کشور چین از این پارک بازدید می‌کنند.

عبارات و اصطلاحات مورد نیاز در سفر به کشور چین

مساحت پارک بی های چین چیزی حدود ۷۰ هکتار است و بیش از نیمی از آن را دریاچه‌ای پوشانده است. در وسط دریاچه با هسته‌ای جزیره‌ای شکل روبه‌رو می‌شویم که به آن Jade Flower می‌گویند. این منطقه به‌خوبی مشخص است، چراکه در وسط آن برج White Dagoba واقع‌شده است. علاوه بر این سایر مناطق دیدنی پارک بی های عبارت‌اند از منطقه شرقی ساحل، منطقه شمالی ساحل، باغ گیاه‌شناسی و شهر مدور که در نزدیکی دروازه شمالی قرارگرفته است.

پارک بی های چین، بهشتی در قلب پکن

ساختمان White Dagoba در بالاترین نقطه پارک بی های

ساختمان White Dagoba در سال ۱۶۵۱ ساخته شد. یکی از دلایل اهمیت این بنا به نشان دادن اعتقاد امپراتور به بودیسم و آرزوی او برای اتحاد بین اقوام مختلف چینی است. این بنا توسط یک زلزله تخریب شد، اما مجدداً با بازسازی صورت گرفته، استحکام خود را بازیافت. White Dagoba امروزه بر روی یک‌پایه سنگی بزرگ قرار دارد و با ارتفاعی در حدود ۳۷ متر توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. این بنا دارای ۲ سایبان به شکل چتر و ۱۴ زنگ برنز است. این ساختمان به‌عنوان بالاترین نقطه از پارک منظره خیره‌کننده‌ای دارد که برای بسیاری از گردشگران بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. معبد یونگان در جلوی این بنا قرار دارد و علاوه بر آن تعدادی دیگر از نقاط توریستی اعم از تالار Shanyin، تالار Zhengjue، برج‌های بل و دروم، لوح‌های سنگی Qiongdao و… نیز در کنار این بنا هستند و می‌توانند برای گردشگران گزینه‌های مناسبی جهت بازدید باشند.

 

باغ Hao Pu Creek در پارک بی های

با عبور از پل Zhishan می‌توانید به منطقه زیبایی از منظره شرقی ساحل راه پیدا کنید. در این منطقه باغ‌های مستقل دیگری وجود دارد که درست مثل یک تابلوی نقاشی، چشمان شما را نوازش می‌کنند. باغ Hao Pu Creek در سال ۱۷۵۷ ساخته شد و کم‌کم به‌عنوان یکی از زیباترین باغ‌های پادشاه بازمانده از تاریخ کشور چین شناخته شد. نام این باغ از دو رودخانه در استان هائویی بانام‌های هائو و پل گرفته‌شده است. دستور ساخت این بنا توسط امپراتور Qianlong و باهدف ایجاد آرامش صادر شد. به همین دلیل هم در این باغ می‌توان با نشانه‌های ملموسی از القای آرامش و خوشبختی روبه‌رو شد.

پارک بی های چین، بهشتی در قلب پکن

پارک بی های و استودیوی قلب آرام

Quiet Heart Studio

وقتی از قسمت شرقی ساحل به بخش غربی آن حرکت کنید به منطقه‌ای به نام استودیوی قلب آرام یا جینگکسین بر خواهید خورد. این منطقه باغ مستقلی است که در زمان سلسله مینگ ساخته‌شده و درنهایت در دوره سلسله کینگ بزرگ و مشهور شده است. در داخل این باغ چندین کاخ زیبا و خیره‌کننده به‌علاوه غرفه، تالار، راهرو، برج، تپه مصنوعی و… وجود دارد که به شکلی زیبا و هنری طراحی‌شده‌اند. بسیاری از اعضای سلطنتی در زمان سلسله چینگ برای تحصیل و مطالعه و یا حتی استراحت خود به این منطقه مراجعه می‌کردند.

 

صفحه نه اژدها در پارک بی های

Nine-Dragon Screen

در قسمت شمال غربی ساحل این منطقه، Nine-Dragon Screen یا صفحه ۹ اژدها قرار دارد که معروف‌ترین ۹ اژدهای کشور چین است. دو صفحه دیگر در شهر ممنوعه و استان شانشی واقع‌شده‌اند. صفحه‌نمایش ۹ اژدهای پارک بی های در سال ۱۷۵۶ با طول ۲۷ متر، ارتفاع ۶٫۶۵ متر و همین‌طور عرض ۱٫۴۲ متر ساخته شد. این بخش دارای ۴۲۴ کاشی لعابی هفت‌رنگ است که از روی صفحه به شکل برجسته‌ای قرارگرفته است. ۹ اژدهای اصلی بزرگی که از هر طرف این صفحه به چشم می‌خورند، زیبایی بسیاری به آن بخشیده‌اند.

پارک بی های چین، بهشتی در قلب پکن

پارک بی های و جذابیت غرفه‌های پنج اژدها

Five-Dragon Pavilions

غرفه‌های پنج اژدها که در بخش جنوب غربی صفحه ۹ اژدها قرارگرفته است دارای پنج غرفه‌ای است که با طناب‌هایی برجسته به هم پیوند داده‌شده‌اند. اگر از فاصله دوری به آن‌ها نگاه کنید، غرفه‌ها مانند اژدهای بزرگی به چشمتان خواهند آمد. این غرفه‌ها در ابتدا در سال ۱۶۰۲ ساخته شدند، اما در دوره سلسله چینگ بارها بازسازی و تعمیر گشت. حکاکی‌ها و نقاشی‌های موجود بر روی ستون‌های این غرفه‌ها، آرامش و زیبایی بسیاری به فضا بخشیده و درنهایت نیز محیط مناسبی را برای اعضای سلطنتی چین باستان مهیا ساخته‌اند.

 

شهر مدور و رستوران های مشهور در پارک بی های

Circular City

در گوشه جنوب غربی پارک بی های شهر مدور قرارگرفته است که ۴٫۶ متر ارتفاع و ۲۷۷ متر مساحت دارد. این شهر توریست‌های بسیاری را به سمت خود سوق می‌دهد و دارای بخش‌های مختلفی مثل سالن، غرفه، برج و از همه مهم‌تر تالار چنگگانگ است. این تالار باارزش‌ترین مجسمه یشم بودا را دارد که مربوط به پایان سلسله چینگ است. در داخل این شهر رستوران مشهوری با نام Fangshan قرارگرفته است که غذاهای بسیار لذیذی را برای گردشگران مهیا می‌کند.

پارک بی های چین، بهشتی در قلب پکن

مسیر رفت و آمد پارک بی های

برای رفتن به پارک بی های پکن دو راه پیش روی شما وجود دارد:

  • شما می‌توانید از خط ۶ متروی به ایستگاه بی های بروید از خروجی B نیز خارج شوید.
  • اتوبوس‌هایی که شما را به ایستگاه بی های می‌رسانند شامل اتوبوس ۵، ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۰۹، ۱۲۴، ۱۲۸ و تور اتوبوس یک یا دو می‌شود. برای رفتن به دروازه شمالی این پارک نیز می‌توانید از اتوبوس‌های ۳، ۱۳، ۴۲، ۱۰۷، ۱۱۱، ۱۱۸، ۶۱۲ و ۷۰۱ استفاده کنید.

نویسنده: طلوع حقیقت | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت