جزیره شامیان گوانجو،‌ رد پایی از معماری اروپا در چین

معرفی و تصاویر

با توجه به دیدگاه Trip Advisor، جایگاه سوم گردشگری شهر گوانجو Guangzhou به جزیره شامیان Shamian Island تعلق می‌گیرد. این جزیره معماری خاص و غربی دارد و اکثر سازه‌های موجود در آن نیز به سبک غربی ساخته‌شده‌اند. درختانی بزرگ و قدیمی سرتاسر شهر را پوشش داده‌اند و خیابان‌هایی سایه‌دار را برای گردشگران فراهم ساخته‌اند.

جزیره شامیان در گوانجو چین

معرفی جزیره شامیان، از جاذبه های گردشگری گوانجو

جزیره شامیان Shamian که در گذشته به نام‌های Zhongliusha و Shicuizhou نیز شناخته می‌شد، ساحلی شنی در منطقه گوانجو و از جاذبه های گردشگری آن به شمار می‌آید. این جزیره کوچک بیضی شکل مساحتی با طول ۰٫۳ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و توسط آب‌های منطقه لیوان (Liwan) شهر گوانجو احاطه شده است. نام امروزی جزیره، شامیان، به معنای سطح شنی است. این منطقه که در گذشته جزو نواحی استعماری بوده، نمادی از ویژگی‌های معماری به سبک اروپایی است و به همین خاطر شهر گوانگجو به یکی از سایت‌های تاریخی مشهور جهان تبدیل شده است. درواقع ساختمان‌های قدیمی جزیره توسط خارجیانی که به چین آمده‌اند ساخته‌شده‌اند.

جزیره شامیان در گوانجو چین

تاریخچه جزیره شامیان

جزیره شامیان از اهمیت تاریخی برخوردار است. این جزیره در سلسله‌های چینگ و سانگ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بندرها برای تجارت با خارج از کشور مورد استفاده بوده است و در جنگ دوم تریاک، به عنوان یکی از مناطق استراتژیک برای دفاع از شهر شناخته می‌شد. در آن زمان جزیره شامیان لنگرگاهی مهم برای هزاران قایق مردمی نیز بود. عمده محصولاتی که قایق‌ها برای تجارت با کشورهای خارجی حمل می‌کردند، ابریشم و چای بودند. امتیاز این جزیره در سال ۱۸۵۹ توسط دولت چینگ به کشورهای فرانسه و انگلستان واگذار شد، جزیره به دو بخش تقسیم شد و بخش اعظم آن به بریتانیا و بخش کوچکی از آن به فرانسه واگذار شد. پس از آن، جزیره شامیان به یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری مهم کشور چین تبدیل و تعداد زیادی کلیسا، دفتر، مدرسه و ویلا در آن ساخته شد.

جزیره شامیان در گوانجو چین

ازآنجا بود که خیابان‌ها و سازه‌های شهری معماری غربی به خود گرفت. در اواخر دهه ۱۸۰۰ و اوایل دهه ۱۹۰۰ بسیاری از امکانات جزیره ازجمله ساختمان‌های سیاسی کنسولگری‌ها، ساختمان‌های فرهنگی مانند کلیساها و مدارس و ساختمان‌های تجاری مانند بانک‌ها و شرکت‌ها از بین رفتند. بعد از سال ۱۹۴۹ املاک و مستغلات دفاتر دولتی به خانه‌های کاشانه‌ای تبدیل شدند و کلیساها را به کارخانه‌ها تبدیل کردند و بسیاری از موارد را بعد از تبدیل کاربری به سبک زیبای قبل بازسازی کردند.

جزیره شامیان در گوانجو چین

اماکن دیدنی جزیره شامیان گوانجو

اکثر ساختمان‌های این جزیره به سبک اروپایی ساخته شده که از آن جمله می‌توان به کلیسای کاتولیک فرانسویان در خیابان اصلی جزیره اشاره نمود. در این جزیره کوچک خبری از ترافیک نیست. همچنین شما می‌توانید با قدم ‌زدن در خیابان‌های جزیره، از تماشای ساختمان‌های کلاسیک همراه با بوی دلپذیر درختان و گل‌های این منطقه لذت ببرید.

محوطه جزیره شامیان در گوانجو چین

از دیدگاه بصری، کلیسای بانوی ما از لوردوس که در خیابان چهاردهم این جزیره قرار گرفته، حقیقتا ارزش بازدید از نزدیک را دارد. این کلیسا، ساختمانی کوچک و ساختاری ساده دارد اما ورودی آن تقلیدی از معماری سبک گوتیک است. شرکت بانکداری سابق هنگ کنگ و شانگهای در خیابان ۵۴ این جزیره نیز از سبک معماری کلاسیک غربی دوران رنسانس ایده گرفته است. از دیگر ساختمان‌های مشهور این جزیره می‌توان به هتل سفید ساوان، هتل شیمیان و ساختمان کنسولگری لهستان در گوانجو اشاره کرد.

جزیره شامیان در گوانجو چین

در جزیره شامیان به دیدن چه مکان‌هایی برویم؟

  1. بازدید از ساختمان‌های تاریخی

بر سر در هر ساختمان تابلویی نصب‌شده است که کاربری اصلی ساختمان درگذشته را توضیح داده است. برای مثال ساختمانی در خیابان شمالی شماره ۷ شمایان که در دوران جمهوری‌خواه ساخته‌شده بود و قبلاً دفتر اداری بخش دولت ملی بود امروزه کاربری متفاوتی دارد. این مجتمع‌ها بهترین مجموعه از ساختمان‌های سبک اروپای غربی هستند و به‌خوبی از آن‌ها محافظت‌شده است. ۴۲ ساختمان از مجموع ۱۵۰ ساختمان به‌عنوان عجیب‌ترین گت و باروک در سبک نئو کلاسیک شمرده می‌شوند. همچنین پل کلاسیک بریتانیا، بانام پل انگلستان که در سال ۱۸۶۱ ساخته ‌شده بود نیز از سازه‌های زیبای منطقه است.

معماری اروپایی جزیره شامیان در گوانجو چین

  1. بازدید از تالار پذیرش فرزند (Place for Adoption)

در اوایل سال ۲۰۰۰ جزیره شامیان برای بسیاری از زوج‌های غربی که هنوز در آنجا مستقر بودند و درخواست داشتند تا کودکان چینی را به فرزندخواندگی قبول کنند، شناخته شده بود. یکی از اصلی‌ترین ساختمان‌ها که پرونده‌های زیادی از این قبیل در آن بوده است هتل سفید ساواناست که در مجاورت کنسولگری ایلات متحده در گوانجو است که امروزه تبدیل به هتلی زیبا شده است.

معماری اروپایی جزیره شامیان در گوانجو چین

  1. قدم زدن در پیاده‌روهای جزیره

این جزیره تنها طولی ۹۰۰ متری از شرق به غربی و ۳۰۰ متری از جنوب به شمال دارد؛ اما ساختار جزیره به سبکی است که با چندین بار دور زدن در اطراف جزیره، هنوز هم برای شما شگفتی‌هایی دارد و تازگی خود را از دست نداده است.

فضای سبز جزیره شامیان در گوانجو چین

برای کنترل ترافیک در جزیره، قوانین رانندگی متفاوتی وجود دارد و آلودگی هوا در این قسمت از چین بی‌معناست. امروزه پیاده‌روهایی برای عبور و مرور گردشگران در نظر گرفته شده است که بلوارهایی وسیع و باغ‌هایی با درختان بلند دارد. رودخانه‌ مروارید که از کنار این جزیره عبور می‌کند زیبایی خاصی به جزیره بخشیده است و کافه‌های زیادی در کنار این رودخانه برای استراحت گردشگران در نظر گرفته ‌شده است.

ساختمان های غربی جزیره شامیان در گوانجو چین

بازدید از جزیره شامیان، جاذبه گردشگری گوانجو

  • هزینه ورودی: رایگان
  • بهترین زمان برای بازدید: برای بازدیدی با آرامش از جزیره در تعطیلات رسمی و آخر هفته به این مکان نروید.

مجسمه های جذاب جزیره شامیان در گوانجو چین

چگونه به جزیره شامیان برویم؟

  • اتوبوس: اتوبوس‌های به مقصد Xiguan و اتوبوس‌های گشت‌وگذار به مقصد Shamian را سوار شوید.
    اتوبوس‌های خط ۱، ۹، ۲۵، ۵۷، ۶۴، ۷۵، ۱۰۵، ۱۸۱، ۲۰۸، ۲۰۹، ۲۱۷، ۲۵۱، ۲۷۰، ۲۹۷، ۵۳۸، ۵۵۲، ۵۵۶، گوانگ (Guang ) ۸۱، گوانگ ۱۲۳، یا گوانگ ۲۸۱ را به مقصد شیجونگ ییوان (Shizhong Yiyua) سوار شوید.
  • مترو: خط‌های مترو ۱ یا خط ۶ را به مقصد ایستگاه Huangsha سوار شوید. از خروجی F خارج شوید و از پل عبور کنید تا به جزیره برسید.
  • تاکسی: از ایستگاه راه‌آهن گوانجو تاکسی را با مسیر مستقیم سوار شوید.

در یک کلام، منطقه توریستی جزیره شامیان جایی است که به هیچ وجه نباید دیدن آن را از دست دهید.

نویسنده: بهاره سادات هادوی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *