// معبد شش درخت انجیر گوانجو، بنایی ۱۴۰۰ ساله - نیل گشت

معبد شش درخت انجیر گوانجو، بنایی ۱۴۰۰ ساله

معرفی و تصاویر

معبد شش درخت انجیر Temple of The Six Banyan Trees و پاگودای گل Hua (Flower) Pagoda در گوانجو تاریخچه‌ای ۱۴۰۰ ساله دارند. این صومعه یکی از معروف‌ترین چهار معبد بودائی در گوانجو است. علاوه بر این، معبدی با مجموعه‌ای غنی از آثار فرهنگی است که هرساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور چین میزبانی می‌کند.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

پاگودای معبد شش درخت انجیر با شکلی هشت‌ضلعی ساخته شده و دارای ۹ طبقه است؛ اما در اصل از ۱۷ طبقه تشکیل شده است. هنگامی که در بالاترین طبقه آن می‌ایستید دیدگاهی پانوراما از شهر گوانجو روبروی شما نمایان می‌شود. امروزه معبد شش درخت انجیر، میزبان مردم محلی و گردشگران بسیاری است. به‌خصوص در فصل تابستان، در سالن چینی و جشنواره فانوس‌ها که شهرت بسیار زیادی دارند.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

تاریخچه معبد شش درخت انجیر

این معبد که در سال ۵۲۷ ساخته‌شده، چندین بار بازسازی‌ نیز شده است و نام‌های مختلفی در طول تاریخ برای آن در نظر گرفته اند. نام‌هایی همچون، معبد چانگشو و معبد جینگویو… نام فعلی معبد توسط امپراتور سوس دونگپو از سلسله سانگ انتخاب شده است.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

طبق روایت‌های موجود در منطقه گوانجو، روزی امپراتور دونگپو در حال عبور از منطقه به مقصد شمال به این معبد می‌رسد و شش درخت بسیار زیبا انجیر در این محل می‌بیند. زیبایی درختان بر روی او تأثیری شگرف داشته و هنگامی که راهب اعظم صومعه از او درخواست کرد تا نامی برای معبد پیشنهاد دهد او نام معبد شش درخت انجیررا برای این مکان برگزید.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

بازسازی ساختمان و معماری معبد شش درخت انجیر

معبد در سال ۱۰۹۷ توسط بمبی آسیب دید و بازسازی شد؛ اما در سال ۱۳۷۱ در آتش‌سوزی تخریب گشت و در اواخر دهه ۱۸۰۰ نیز بتکده‌های آن آسیب زیادی دیدند. با اینکه پس از هر تخریب این معبد، مورد بازسازی قرار می‌گرفت اما ساختمان کنونی با معبد اصلی تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. آخرین بازسازی انجام‌شده بر روی این بنا در سال ۱۹۰۰ انجام‌شده است.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

سازه‌ها و فضاهای زیادی ازجمله دروازه اصلی، اولین سالن، تالار تیان ونگ و خنده بودا در معبد و محوطه اطراف آن به چشم می خورد. از جذابیت‌های اصلی معبد شش درخت انجیر، می‌توان به معماری آن اشاره کرد. برای مثال سقف قرمزرنگ آن و سالن اصلی معبد بانام تالار بودائی داژینک (Daxiong Baodian Hall) که دارای سه مجسمه مسی از بوداست.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

تالار تیان ونگ، تالار مجسمه لبخند بودا در معبد شش درخت انجیر

Tianwang Hall

پس از ورود از دروازه اصلی معبد اولین تالاری که به چشم می خورد تالار تیان ونگ است که با مجسمه‌ای از لبخند بودا به استقبال بازدیدکنندگان می‌رود.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

در پشت این تالار، تالار ویتو قرار دارد. طبق افسانه‌های قدیمی ژنرالی به نام ویتو، مجسمه‌های بودا که از این مکان به سرقت رفته بود را بازگردانده است. مجسمه او چهره‌ای بسیار جدی دارد و متمایز از خنده بودا ساخته‌شده است.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

پاگودا شش انجیر (پاگودای گل)

Six Banyan Pagoda

در معماری معبد شش درخت انجیر، چیزی که بیشتر از همه نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند، پاگودا شش انجیر است. پاگودا به برجی چند طبقه با سبک معماری چینی گفته می شود. این بتکده که در آن آثار بودائی نیز قرار دارد، سقف‌هایی منحنی شکل و رو به بالا دارد که به شکل گلبرگ‌هایی قرمز پوشیده شده است و نوک بتکده مانند پرچم است. ساخت‌وساز این سازه دارای عظمتی بی‌نظیر است، به همین دلیل اغلب چینی‌ها آن‌را بانام بتکده Flowery می‌شناسند. بتکده نه‌تنها خود ظاهر خوب و جذابی دارد، تصویری جذاب از مناظر زیبا و جادویی اطراف خود را در اختیار گردشگران قرار داده است.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

تالار بودائی داژینگ، وارث نمادهای گذشته، حال و آینده بودا

Daxiong Baodian Hall

در سمت عربی این منطقه، تالار بودائی داژینگ به چشم می خورد. بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مجسمه‌های بودا در استان گوانگدونگ در این تالار نگهداری می‌شود. این سه مجسمه هرکدام با عنوانی همچون Sakyamuni,Amitabhe و Budta Aptehecary شناخته می‌شوند که هریک نمادی از گذشته، حال و آینده هستند.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

مراسم سوزاندن چوب Joss یا عود در معبد شش درخت انجیر

Burning Joss Sticks

سوزاندن چوب Joss از معروف‌ترین مراسم‌های معبد شش درخت انجیر است. هرساله افراد زیادی در جشن سال نو و جشن فانوس در این مکان گرد هم می‌آیند و عودهای خود را به‌منظور دعا برای خوش‌شانسی در سال جدید آتش می‌زنند. همچنین در معبد، باغی زیبا بانام Rongyin وجود دارد که تالارهای شش نیکان (Six Ancestor Hal)، تالار Avalokitesvara Buddhisatva، تالار خلع سلاح و تالار Merit در آن قرار دارند. در سالن شش نیاکان مجسمه‌ای برنزی از شریعت مقدس بودا بانام Huineng با ارتفاع ۱٫۸ متری و وزنی بالغ‌بر ۱ تن وجود دارد.

معبد شش درخت انجیر گوانجو

چگونه به معبد شش درخت انجیر برویم؟

  1. خط مترو ۱ یا خط ۲ مترو را به مقصد ایستگاه Gongyuanqian سوار شوید و از خروجی B خارج شوید. پس‌ازآن ۵ دقیقه پیاده‌روی پیش رو دارید.
  2. اتوبوس‌های Xiguan را به مقصد Liurongsi (معبد شش درخت انجیر) سوار شوید.
  3. اتوبوس‌های توریستی شماره ۱، ۱۲، ۲۹، ۲۱۵، ۲۵۳ یا خط ویژه شماره ۹ را سوار شوید و در ایستگاه Liurong Lu پیاده شوید.
  • ساعت‌های بازدید: ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۷:۲۰ (فروش بلیت در ساعت ۱۷:۰۰ به پایان می‌رسد)
  • زمان توصیه‌شده برای بازدید: یک ساعت

نویسنده: بهاره سادات هادوی