// برج تلویزیون شانگهای (مروارید شرق) - نیل گشت

برج تلویزیون شانگهای (مروارید شرق)

معرفی و تصاویر

برج مروارید شرق (Oriental Pearl Tower) به راستی مانند مرواریدی بر لوحی از یشم در شانگهای (Shanghai)، دومین شهر پرجمعیت دنیا خودنمایی می‌کند. برج رادیو و تلوزیونی مروارید شرق شانگهای، با ۴۶۸ متر ارتفاع در رده چهارمین برج بلند آسیا و ششمین برج بلند در دنیا است. برج تلویزیون شانگهای مقابل بلوار باند و رودخانه هانگ‌پو است. در این برج ۷ کره استیل با اندازه های متفاوت کار شده است، که از آسمان آبی به سوی سرزمین سبز آویزان شده‌اند. بدنه برج شکلی قابل تحسین است که به مثابه شعری چینی: “مرواریدهای بزرگ و کوچک بر روی بشقابی از یشم می‌چکند”. ساخت و ساز این برج در ۳۰ جولای ۱۹۹۱ آغاز و در ۱ اکتبر ۱۹۹۴ تکمیل گردید. اگر می‌خواهید از طلوع و غروب زیبای شانگهای لذت ببرید، برج مروارید شرق بهترین انتخاب برای شماست. برج شامل امکاناتی برای گروه‌های سنی مختلف نظیر هتل، رستوران گردان، فروشگاه، سالن‌های کنفرانس، سالن‌های بازی و… است.

برج تلویزیون شانگهای در کشور چین

برج در کنار پلی در شمال شرقی و پلی در جنوب غربی واقع شده است. پل‌ها و برج در کنار هم تصویری از دو اژدها دوقلو که در حال بازی با مرواریدی هستند را به نمایش در می‌آورند و صحنه‌ای شگفت‌انگیز را برای عکاسان فراهم می‌کنند و هزاران گردشگر را در طول سال جذب می‌کنند.

این برج با دو هدف در شانگهای ساخته شده است:

  • جاذبه‌ی گردشگری برای ایجاد روزی زیبا برای گردشگران در شانگهای
  • برج امواج رادیو و تلویزیون

برگزاری رویدادهای خاص مانند اجرای کنسرت زنده چین در این برج بر اهمیت آن افزوده است. همچنین برج مروارید شرق عضو فدراسیون جهانی برج‌های بزرگ نیز می‌باشد و وزارت فرهنگ و گردشگری چین درجه اهمیت AAAAA را برایش در نظر گرفته است.

گیت ورودی برج تلویزیون شانگهای

ساختمان برج تلویزیون شانگهای

این برج شامل ۶ قطعه اصلی است: ۳ ستون عظیم الجثه، اولین کره به نام توپ پایینی نامیده شده است، دومین کره به نام توپ بالایی، و سومین کره کپسول فضایی؛ ۵ کره کوچک دیگر زیرزمین و میدان نامیده شده‌اند. در این برج یک آسانسور شفاف پاناروما وجود دارد که بین ستون‌ها، چشم انداز بسیار عالی از شهر شانگهای ارائه می‌نماید. این آسانسور اولین آسانسور کاملا شفاف در دنیا بوده است.

برج رادیو و تلوزیونی مروارید شرق ۳ طبقه اصلی برای دیدن مناظر دارد که گردشگران می‌توانند از ارتفاعات مختلف به تماشای شانگهای زیبا بنشینند.  یک تصویر پانورامای کاملاً شفاف بین ستون‌ها که چشم‌اندازی کاملاً مناسب از شانگهای را به ارمغان می‌آورد. آسانسور این برج، نخستین آسانسور شفاف دنیا است. کپسول فضایی (سومین کره) با ارتفاع ۳۵۰ متری از زمین و دومین کره در فاصله ۲۶۳ متری، طبقه اصلی برای تماشا کردن می‌باشد. ۲ طبقه برای تماشا کردن تخصیص داده شده‌اند. یکی در ارتفاع ۲۵۹ و دیگری ۹۰ متری از سطح زمین در کره اول. گردشگران می‌توانند تواما یا تک تک از کره‌ها بازدید داشته باشند. زیرزمین جایگاه موزه تاریخ شهرداری شانگهای است.

معماری داخلی برج تلویزیون شانگهای

بالاترین طبقه یعنی طبقه سوم در ارتفاع ۳۵۰ متری از سطح زمین است و بانام ماژول فضایی یا کپسول فضا شناخته می‌شود. طبقه‌ی دوم با ارتفاعی بالغ‌بر ۲۶۳ متر به طبقه چشم‌انداز معروف است و بهترین مکان برای لذت بردن از چشم‌انداز زیبای شهر شانگهای از برج مروارید شرق است و طبقه‌ی اول در پایین‌ترین ارتفاع، ارتفاع ۹۰ متری، به فضای شهر معروف است.

کپسول فضا (Space capsule)

طبقه‌ی سوم برج که بلندترین قسمت برج است و با نام کپسول فضا شناخته می‌شود، شبیه به شاتل فضایی ساخته‌شده است. هنگام ورود به کپسول فضایی، فضانوردی به استقبال شما می‌آید. علاوه بر این می‌توانید از طریق فیلم‌ها و عکس‌هایی که در آنجا وجود دارد، دانش خود را در مورد فضا افزایش دهید.

کپسول فضا در برج تلویزیون شانگهای

فضای بازی شیشه‌ای در ارتفاع ۲۶۳ متری

Glass-Bottomed sightseeing

بدون شک جذاب‌ترین قسمت برج مروارید شرق ایستادن و قدم زدن در فضایی کاملاً شیشه‌ای، لذت بردن از چشم‌انداز زیبای شهر شانگهای و به چالش کشیدن جرئت خود برای ایستادن روی فضایی شیشه‌ای در ارتفاع ۲۶۳ متری از زمین است. با اینکه این قسمت، بالاترین نقطه‌ی دید در شهر شانگهای نیست اما بهترین چشم‌انداز از شهر را در اختیار گردشگران می‌گذارد.

طبقه شیشه ای برج تلویزیون شانگهای

سالن تماشای هوایی

قدم زدن در سالن تماشای هوایی، در ابتدا در ۱ می سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. این بخش در کره دوم در ارتفاع ۲۵۹ متری قرار دارد، گردشگران می‌توانند از زیبایی‌های رودخانه هانگ پو از طریق شیشه‌های شفاف زیر پاهایشان دید پاناروما داشته باشند. این بخش همچون قدم زدن بر روی ابرهاست.

مروارید شرق، برج تلویزیون شانگهای

موزه تاریخ شهرداری شانگهای در برج تلویزیون شانگهای

Municipal History Museum

موزه تاریخ شهرداری شانگهای در ستون برج قرار دارد و ساختار توسعه شانگهای در طول تاریخ را به نمایش می‌گذارد. گردشگران می‌توانند از طریق یادگاری‌ها، اسناد، تصاویر و معرفی‌نامه‌های صوتی و تصویری ارزشمند که نمایش داده می‌شوند، درباره تاریخ شانگهای بیشتر بیاموزند. این برنامه از ۶ بخش تشکیل شده است: سرزمین اجاره شده، ساختمان شهرداری قدیمی و مناظر خیابان‌ها، اقتصاد شهری در در شانگهای با فرهنگ مدرن، زندگی شهری و تغییرات سیاسی و نمایش تغییرات ژرف که و زمینه‌ای از شهر شانگهای را به نمایش می گذارد.

موزه تاریخ شهرداری شانگهای

رستوران گردان برج مروارید شرق

Revolving Restaurant

رستوران گردان در ارتفاع ۲۶۷ متری از سطح زمین قرار دارد. مشتریان رستوران می‌توانند در هنگام ناهار یا شام یک چشم‌انداز شگرف ازشهر شانگهای داشته باشند. این رستوران دومین رستوران بلند آسیا است که ۱۵۰۰ متر مربع مساحت و ۳۵۰ صندلی برای پذیرایی از مشتریان دارد. هر دو ساعت یکبار رستوران دور می‌زند که چشم اندازی بسیار عالی در شب هنگام دارد. هزینه غذا در بلیط B گنجانده شده است. گردشگران با میل کردن وعده‌های غذایی خود در این مکان، لحظاتی خاطره‌انگیز برای خود می‌سازند. رستوران عمدتاً غذاهای سبک غربی را سرو می‌کند.

رستوران گردان برج تلویزیون شانگهای

مهم‌ترین ویژگی این رستوران، ورودی رایگان برای بازدید از هر سه ‌طبقه برج و موزه تاریخ شهرداری شانگهای می‌باشد.

  • زمان استفاده از بوفه رستوران: ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۴:۰۰ نهار – ۱۷:۰۰ تا ۲۱:۰۰ شام
  • تلفن برای رزرو رستوران: ۵۸۷۹۷۱۳۸ – ۰۲۱ ۵۸۸۲۸۸۸۶ – ۰۲۱
  • شما می‌توانید از طریق هتل محل اقامت خود برای رزرو رستوران گردان مروارید شرق اقدام کنید.

    برج تلویزیون شانگهای در چین

جذابیت‌های دیگر برج تلویزیون شانگهای 

علاوه بر لذت بردن از غذای خوشمزه و لذیذ رستوران گردان برج، فعالیت‌های دیگری همچون:

  • بازی‌های کامپیوتری و سینما چندبعدی
  • بازدید از موزه‌ی تاریخی شانگهای و دیدن انواع مدل‌های مو و ابرو چینی و سبک زندگی آن‌ها طی زمان به‌عنوان مدل ماندگار Bund و جزییاتی دوست‌داشتنی از ساختمان‌ها و قایق‌های در آب می‌توان لذت برد.

همچنین برج مروارید شرق دارای طبقه‌ای با ۲۰ اتاق به نام هتل فضایی، برای اقامت گردشگران نیز در نظر گرفته است.

فضای داخلی برج تلویزیون شانگهای

دنیای فانتزی علوم مروارید شرق

دنیای فانتزی علوم مروارید شرق برای خردسالان و بزرگ سالان سرگرم کننده است. فهرست برنامه‌ها در این بخش شامل سفر از میان جنگل، سفر به قطب جنوب، سفر به خسال، تاتر دیزنی، تاتر لیزر، میدان سعادت، فیلم سه بعدی و بالن هوای داغ است.

برج تلویزیون شانگهای (مروارید شرق) در چین

ایده معماری برج تلویزیون شانگهای

برج مروارید شرق بر اساس یکی از اشعار سلسله‌ی تن (Tan)، توسط لووت (lute) طراحی‌ شده است. ساختمان در منطقه‌ای سرسبز ساخته ‌شده است که محیط اطراف باعث می‌شود تا برج شبیه مرواریدی بر روی صفحه یشم به چشم آید. هنگام شب، نور اندازی های روی برج، جلوه‌ای ویژه به آن می‌دهد. در کل برج شامل یازد قسمت مختلف و بر روی سه ستون بنا شده است. ساختار اصلی برج بر پایه بتن، فولاد و شیشه است.

 

اطلاعات بازدید از برج تلویزیون شانگهای چین

  • مکان: شانگهای، منطقه پودونگ، بلوار سنچری، شماره ۱   (Address: 1 Century Ave, LuJiaZui, Pudong Xinqu, Shanghai Getting There)
  • زمان پیشنهادی برای بازدید: روزهایی که آسمان صاف است.
  • توجه: شما همچنین می‌توانید از طریق کارمندان هتل رزرو داشته باشید. اکثر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها اینگونه خدمات را ارائه می‌دهند.

ورودی برج تلویزیون شانگهای

هزینه بلیت و زمان ورود به بزج تلویزیون شانگهای

  • بلیت‌های گروهی برای موزه تاریخ شهرداری، گشت در رودخانه هوانگوو (Huangpu River):
    • ساعت:۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰
  • کپسول فضا، طبقه چشم‌انداز، طبقه اول (فضای شهری):
    • ساعت ۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰
  • طبقه چشم‌انداز، طبقه اول (فضای شهری) و موزه تاریخ شهرداری شانگهای:
    • ساعت ۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰
  • موزه شهرداری:
    • ساعت ۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰

نویسنده: بهاره هادوی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت