دیواری جذاب در دل شهر شیان

معرفی و تصاویر

اگر در مورد شهر شیان چین و سفر به آن تحقیق کرده یا اطلاعاتی داشته باشید، حتماً نام دیواری قدیمی در میان شهر به گوش شما خورده است. نام این منطقه دیدنی که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند  fortifications of Xi’an و یا Xi’an City Wall است که به دیوار شهر شیان هم معروف است. دیواری که از جنس مقاومت و ایستادگی در برابر حملات احتمالی دشمن برای ورود به شهر ساخته‌شده است. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های توریستی چین این دیوار کهن با معماری بسیار زیبا است.نام آن در زبان چینی (Chinese: 西安城墙) گفته می‌شود. این دیوار در شهر شیان، پایتخت باستانی چین به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین، بهترین و قدیمی‌ترین دیوارهای ساخته‌شده در این کشور برای حفاظت از شهر و امپراطوری به‌حساب می‌آید. این دیوار به دستور Hongwu در امپراطوری Zhu Yuanzhang هنگامی‌که خطر ورود دشمنان به شهر را احساس کرد ساخته شد.

دیوار شهر شیان چگونه ساخته‌شده؟

در ابتدا دیوار با ملاتی از جنس خاک ساخته شد. پس‌ازآن با تخریب قسمت‌هایی از دیوار و عدم استحکام لازم با ملاتی از جنس آهک و سبوس برنج آن را تقویت کردند. این دیوار در طی تاریخ ۳ مرتبه موردبازسازی و مرمت قرارگرفته است. اولین بار در سال ۱۵۶۸ یک افسر دولتی به نام Zhang Zhi دستور بازسازی دیوار را پذیرفت و مأموریت داشت تا دیوار را با آجر بازسازی کند. بار دیگر در سال ۱۷۸۱ افسری بانام Bi Yuan مأمور شد تا دیوار و به‌خصوص برج‌های مراقبت در دروازه‌های ورودی شهر را تقویت و بازسازی کند. در آخرین بار هم دیوار توسط بخش دولتی استان شانشی در سال ۱۹۸۳ موردبازسازی قرار گرفت.

گل و گیاهان زیبایی که در تزئین این مکان دیدنی به‌کاررفته‌اند زیبایی خاصی برای گردشگران در بازدید از این قسمت شهر شیان ایجاد کرده است. این مکان با عنوان (City Walls of the Ming and Qing Dynasties) در میراث یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

https://www.nilgasht.ir/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d9%85%d9%85%d9%86%d9%88%d8%b9%d9%87-%d9%be%da%a9%d9%86-%da%86%db%8c%d9%86/

 

معرفی ۴ دروازه اصلی دیوار شهر شیان  (Xi’an City Wall)

در زمان قدیم سلاح‌های اولیه توان چندانی در تخریب نداشتند و قادر به خراب کردن دیوار شهر برای ایجاد راه ورود را هم نداشتند. تنها راه ورود دشمنان به شهر عبور از دروازه‌های آن بود. به همین دلیل مهم‌ترین قسمت در ساخت دیوار، دروازه‌های ورود بود که در ساخت آن‌ها هم پیچیدگی خاصی به‌کاربرده شد.

دیوار شهر دارای چهار دروازه مهم در سمت‌های مختلف خود بانام‌های زیر است.

  • Changle (به معنی لذت جاودان) در سمت شرقی
  • Anding (به معنی صلح سراسری) در سمت غربی
  • Yongning (به معنی صلح پایدار) در سمت جنوب
  • Anyuan (به معنی همیشه هماهنگ) در سمت شمالی

دروازه جنوبی دیوار شهر با طراحی زیبایی فضاسازی شده است و دولت برای برگزای مراسم‌ها و جشن‌های خود از میدان دروازه جنوبی استفاده می‌کند. این مکان در نزدیکی bell tower در مرکز شهر نیز قرار دارد. دولت در سال ۲۰۱۴ پس از بازسازی این میدان رفت‌وآمد در آن را برای مردم عادی آزاد کرد.

این میدان u شکل با زیربنای حدود ۳۲۰۰۰ مترمربع شامل سه قسمت بانام‌های، جاده سلطنتی اصلی،‌ جاده عبوری فرعی سلطنتی و میدان برگزاری جشن‌ها است. یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این مکان ۲ موزه‌ای هستند که در قلعه و برج مراقبت در قسمت دروازه جنوبی شهر ایجادشده‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند هنگام بازدید از دیوار شهر به مشاهده این موزه‌ها هم بروند، چراکه بازدید برای عموم آزاد است. در زیر میدان عظیم دروازه جنوبی شهر یک پارکینگ بزرگ عمومی احداث‌شده تا مشکل پارک خودرو در آن منطقه حل شود.

https://www.nilgasht.ir/%d8%b4%db%8c%d9%86%d8%aa%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%b4%d8%a7%d9%86%da%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%86%db%8c%d9%86/

اندازه دیوار شهر شیان

پس از تغییرات و بازسازی دیوار شهر ارتفاع آن به ۱۲ متر، پهنای آن در بالای دیوار بین ۱۲ تا ۱۴ متر و عرض آن در پایه‌ها روی سطح زمین به ۱۵ تا ۱۸ متر تغییر پیداکرده است. هنگام راه رفتن روی این دیوار عریض هر ۱۲۰ متر با یک برج مراقبت که مکان استقرار و استراحت سربازان هم بوده روبرو می‌شویم. تعداد کل این برج‌ها در سراسر دیوار به ۹۸ عدد می‌رسد. فاصله این برج‌ها از یکدیگر به‌گونه‌ای محاسبه‌شده که سرباز بتواند از هر دو طرف خود به دشمن شلیک کند و سلاح او توان شلیک تا آن فاصله را داشته باشد.

این پایگاه‌ها به این دلیل ساخته‌شده که اگر دشمن به هر شکلی با بالا آمدن، خود را به روی دیوار رساند بتوانند در آخرین مرحله از حمله و ورود آن‌ها به شهر جلوگیری کنند. در سمت بیرون دیوار هم، رو به دشمنان تعداد ۵۹۴۸ قلعه برای مقابله و حمله ابتدایی به دشمن ساخته‌شده است. در سمت داخلی دیوار هم‌مکان‌هایی برای جلوگیری از سقوط سربازان روی دیوار ساخته‌شده.

 

ساختار دروازه‌های ورودی دیوار شهر شیان

هر دروازه دارای ۳ برج بانام‌های Zhenglou، Jianlou و Zhalou است. Zhenglou و Zhalou در قسمت بیرونی و دو طرف دروازه مستقیم روبروی هم ساخته‌شده‌اند که از این دو برج برای بالا و پایین بردن پل معلق دروازه ورودی استفاده می‌شده. برج Jianlou هم در وسط آن دو، با پنجره‌های کوچک خود به سمت بیرون برای دفاع و تیراندازی ساخته‌شده است.

 

نکات بازدید از دیوار شهر شیان برای گردشگران

دورتادور دیوار شهر ۱۸ دروازه ورودی وجود دارد اما تمام آن‌ها برای توریست‌ها بازنیستند. بازدیدکنندگان به‌غیراز ۴ گیت اصلی شمالی، جنوبی، غربی و شرقی می‌تواند از دروازه‌های Heping,Wenchang و hanguang برای دیدن استفاده کنند. با خیال راحت با توجه به موقعیت مکانی خود نزدیک‌ترین دروازه را برای ورود انتخاب کنید، چراکه هیچ تفاوتی ندارد و شما درنهایت تمام قسمت‌های دیوار را دور خواهید زد. اگر علاقه‌مند به دوچرخه‌سواری و بازدید از دیوار شهر با دوچرخه هستید به قسمت ورودی دروازه جنوبی بروید. اگر در نزدیکی Bell Tower هستید با ده دقیقه پیاده می‌توانید به‌راحتی به دروازه جنوبی بروید.

 

روش‌های جالب بازدید از  دیوار شهر شیان

با دوچرخه

یکی از پرطرفدارترین روش‌های بازدید دیوار شهر با دوچرخه است. ایستگاه اصلی آن در قسمت جنوبی دیوار است و با هزینه به‌صرفه‌ای می‌توانید از دوچرخه استفاده کنید. زمان در نظر گرفته‌شده برای استفاده از دوچرخه ۲ ساعت است و اگر دیرتر از این زمان برای تحویل دوچرخه بازگردید هزینه اضافه باید بپردازید.

با ماشین برقی

این روش بیشتر برای سالمندان یا افرادی که حوصله پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را ندارند مناسب است. برای بازدید با این خودروهای برقی دو روش در نظر گرفته‌شده. افرادی که می‌خواهند گشت کلی دور دیوار بزنند و گردشگرانی که می‌خواهند ایستگاه به ایستگاه پیاده شوند و در هر دروازه توقف داشته باشند.

اتوبوس توریستی

خط ویژه اتوبوس‌های گردشگری در این مکان برای بازدید توریست‌ها راه‌اندازی شده است. این اتوبوس با عبور از خیابان‌های دور دیوار مدلی دیگری برای بازدید از این جاذبه گردشگری زیبا است. مسیرهایی که اتوبوس از آن عبور می‌کند عبارت‌اند از دروازه جنوبی، پارک غربی، دروازه غربی، خیابان غربی، بل تاور، دروازه شرقی و مجدد به دروازه جنوبی بازمی‌گردد.

 

ساعت بازدید از دیوار شهر شیان

ساعت بازدید برای دروازه جنوبی از ۸ تا ۲۴ است. این ساعت در سایر دروازه‌های بازدید از ۸ تا ۱۸ است که باید این نکته را قبل از بازدید این جاذبه گردشگری زیبا و دیدنی در شهر شیان در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *